Kapsalon Dick Heuckeroth + Knipp&Ko

Staphorst: (0522) 461470 - Hasselt: (038) 4772200 - Meppel: (0522) 254136 info@knippenko.nl

Menu

Néé, echt niet doen…

Door In Columns op 28 juli 2015


Ik ben op dinsdag altijd aan het werk in Staphorst. Voor het raam. En wil graag alles in de gaten houden. Ik ben echt geen control freak, maar ik mag wel graag weten wat er allemaal in de zaak gebeurt. Meestal hoor ik alles wel en weet waar men het over heeft.

Het is rond een uur of 10 en iedereen is aan de koffie met gebak. Jaja, gebak. Een klant had de afspraak vergeten en vond dat verschrikkelijk vervelend en heeft ons daarom gewoon getrakteerd op een taart. Daar eten we dan natuurlijk niet alleen van, maar delen dit ook met onze klanten. Tof gebaar, vind ik zoiets. Zo mag iedere week wel een klant de afspraak vergeten…

Opeens komt er een man binnengelopen met een hartstikke mooie bos eht wit haar en vraagt of hij gekleurd kon worden. Ik zeg: ‘Heeeeee nee, nee, nee! Niet doen, dat is zonde zeg! Jij hebt zo’n mooie kleur haar. George Clooney is de meeste aantrekkelijke man van de wereld en hij heeft ook wit haar. En jij wilt het verven? En ik zie ook nog wel enige gelijkenis.’

Hij kijkt mij verbaasd aan en zegt: ‘Ik heb van iemand gehoord dat jullie speciale verf voor mannen hebben.’ ‘Klopt’, zeg ik, ‘maar dit past zo bij jou dat als je het zou kleuren jij jezelf niet meer voelt. Wij willen graag het haar doen hoor en zet die verf er zo in, maar je wordt niet blij. En we willen graag dat blije mensen ons pand verlaten.’ Ik zeg dan altijd: ‘Het is leuk voor de kassa maar niet voor je haar.’

‘Nou oke’, zegt ie. ‘Dat is wel heel eerlijk van je en ik moet zeggen dat ik er ook niet zo heel goed over heb nagedacht en dat het meer een impulsieve actie van mij is. Ik hoorde van die verf en dacht.. oke ga ik doen.. Maar stel deze eerlijkheid op prijs.’

Ik bied hem een kop koffie aan en natuurlijk een stuk van die heerlijke taart. ‘Ik heb bij een kapper nooit gebak gehad, geweldig leuk!!! Bedankt!’

Wij willen graag een eerlijk advies geven en ook een advies wat bij je past. Zo houd je toch iedereen tevreden. Eerlijkheid duurt het langst en we zeggen echt nooit nee. Maar: wij durven dus rustig ‘néé, niet doen’ tegen een klant te zeggen als het echt niet kan of past